Wow, ik heb een puber in huis!

Op zoek naar vrije keuzes

Over problemen met pubers kan ik wel drie nieuwsbrieven schrijven. Dat komt omdat ik regelmatig kindertolkwerk voor ouders mag doen in verband met de problemen rondom een puberende zoon of dochter.
Een puber wil nogal eens geen directe hulpverlening accepteren.
Aangezien het kind niet meekomt in mijn bijeenkomsten, is puberproblematiek ideaal voor kindertolkwerk.
Een puber is soms heerlijk (of niet heerlijk😉) ongenuanceerd.

Op het instagramaccount van tishiergeenhotel is het een feest van herkenning als je zelf puberende kinderen hebt.

Maar pubers kunnen (één van) hun ouders behoorlijk in hun hart raken! Waardoor je als ouder soms behoorlijk gefrustreerd of verdrietig wordt.

Dit is wat vaders of moeders letterlijk aan mij vertelden over hun puber en wat hen raakte:

“De strijd die hij met zichzelf en met zijn omgeving heeft.”
“Ik denk vooral hoe hij over zichzelf denkt, hoe hij zichzelf ziet.”
“En jij hoort mij nooit!!”
“Het lastige overheerst, waardoor niemand meer ziet, wat voor leuke jongen het is.”
“Ik krijg geen ingang, geen verbinding. Dat vind ik erg.”
“Zij is vooral heel egoïstisch en afstandelijk.”
“Geheimen, dingen bewust achterhouden. En dan zich aangevallen voelen: HOEZO IK?”
“Ze is gewoon gesloten. Ze geeft haar problemen en aandachtspunten niet prijs.”
“Het niet praten. Er is, denk ik, geen probleem te groot, om niet over te praten.”
“Het is complex, daarmee heeft hij veel problemen op school. Het gevoel dat hij mislukt is.”
“Ik moet zorgen dat die jongen zich eerst goed gaat voelen.”


Wat moeder zegt is niet waar
Jeanne Meijs beschrijft in haar boek Puberteit:
‘De puberteit is in elk mensenleven een periode van 'verbouwen.’ In het begin van de puberteit worden kinderen lichamelijk volwassen, maar innerlijk begint nu pas de strijd om een zelfstandig bestaan. De puberteit is ook voor ouders een smalle weg: al snel raak je als ouder de weg kwijt en verlies je jezelf in een manier van omgang met je kind waarin de liefde ver te zoeken is.’

Jeanne Meijs beschrijft de puberteit als de geboorte van de vader. Vader is vaak de brug tussen de binnenwereld en de buitenwereld. Wat moeder zegt is meestal niet waar en gooit de puberzoon of -dochter buitenboord. Wat ze later als eigen waarheid weer binnenhalen, waarvan de moeder dan denkt: “Had ik dat niet ooit eens gezegd?”
Een vader praat soms minder tegen je aan in wat je wel of niet moet doen. En weigert dan ook nog aan de teugels te trekken waaraan de moeder niet meer vast kan houden. En ook vaders die zelf gepuberd hebben, kunnen soms met meer relativeringsvermogen en humor naar de problemen kijken.
Schaart een vader zich gelijk met moeder? Grote kans dat de puber beide ouders buitenboord zet.

Een tip die ik je mee wil geven is, dat je van deze wetenschap gebruik kunt maken. Als je zoon of dochter niet meer naar jou als moeder luistert, laat vader dan eens een tijd zijn aanpak kiezen. En vooral zijn rol nemen. Soms werkt dat voor een periode het beste. Dat betekent ook: leuke dingen ondernemen met je kind.


Vrijheid versus onvrijheid
Een mooie metafoor voor de puberteit is de sluis: de puber vaart op zijn boot de sluis door. De sluis zelf staat symbool voor de puberteitsfase. Waarin het afwisselend hoog en laag water is. Op het moment dat de boot in de sluis ligt, gaat het touw vast aan de wal. Het touw staat symbool voor het touw wat ouders nog vast hebben. En dat touw mogen ouders een heel eind laten vieren. Laat de controle los en laat de puber met vallen en opstaan zichzelf leren kennen!

Er is één ‘maar’:
en dat is ONvrijheid!
Een puber is op zoek naar zijn eigen vrijheden. Maar als hij dreigt onvrij te worden, dan is het zaak duidelijk in te grijpen. Bijvoorbeeld: hij of zij heeft verkeerde vrienden die bepalen wat jouw zoon of dochter moet doen, je puber raakt in de schulden, je puber is echt verslaafd aan zijn telefoon/computer en komt zijn kamer niet meer af.

Ga dan het gesprek aan met jouw zoon of dochter en benoem tijdens dat gesprek dat je begrijpt dat hij of zij graag eigen vrije keuzes wil maken. Maar dat jullie zien dat hij of zij helemaal niet meer vrij is, maar gevangen. Geef je puber de kans dit zelf of met jullie hulp op te lossen. Lukt dat niet, dan rest je niets anders dan duidelijk op te treden.
Die weerstand geven is niet altijd makkelijk, maar door de ontmoeting met die weerstand ervaart de puber de eigen kracht in zijn denken en doen. En liefde voor je kind, betekent dat je ook grenzen aan durft te geven.
Het touw in de sluis wordt dan even kort aangetrokken door de vader en/of moeder. Maar op het moment dat de puber zijn eigen vrijheden aan kan en de volwassenfase inrolt, mogen de sluisdeuren open en gaat hij zijn eigen weg op het grote water.

Let ook op of je je eigen kind niet gevangen houdt, door alles voor hem of haar aan te dragen. Zo leren ze nooit zelfstandig problemen op te lossen. Het mooie is dat zij in deze puberteitsfase onder de hoede van hun ouders kunnen leren van de zaken waar ze tegen tegenaan lopen. En dat ze mogen vallen en weer opstaan. Fouten mogen maken.
Als je ze een gespreid bedje geeft, dan leert jouw kind niet op zichzelf te vertrouwen.

De kern van het probleem snel oplossen
Zoals je van mijn eerdere nieuwsbrieven inmiddels weet, gaat een strijd met je kind over een thema in jezelf. Of: wat je raakt in de ander, raakt iets aan in jezelf. 

In onderstaand voorbeeld zie je hoe de woorden van de ouder over de puber vertaald kunnen worden. Het zijn slechts voorbeelden, zodat je begrijpt wat een kindertolk vertaalt. In werkelijkheid is ieder verhaal anders. Die puber raakt de puberfase in de ouder aan. Heeft de ouder nog een thema met een zoektocht naar de eigen vrijheden? Of hebben er zich in de puberteit bij de ouder zaken voorgedaan die diep hebben geraakt? Is er nog een flinke strijd met iemand? Nogmaals, ik kan het niet invullen. De antwoorden komen allemaal uit de ouder zelf, als ik zijn of haar letterlijke woorden heb vertaald.

door Marie-Rose 25 apr., 2024
Een andere kijk op kinderen die niet naar school willen.
door Marie-Rose Kuypers-Laurensse 24 jan., 2024
Wat als je kind je dood wenst?
door Marie-Rose 04 apr., 2023
Pfff... ik kan niet meer!
door info 07 nov., 2022
Over de peuterfase in de ouder.
door Marie-Rose 11 mei, 2022
Hé… hier lees je misschien iets nieuws! Dus als je strijd hebt met je zoon of dochter over: “Ruim je kamer eens op”, en : “Nee, je mag geen snoep voor het eten”, gaat dat over jezelf? Welnee… kinderen proberen dingen uit en dat is heel normaal. Hoe vaak probeerden we vroeger de afwas te ontlopen? En iets aan je vader te vragen, terwijl je moeder het net verboden had? Hoe vaak probeerde je niet aan je bedtijd te ontkomen? Heel gezond gedrag, zou ik zeggen. De strijd waar het hier over gaat, gaat een laagje dieper. Die gaat over de problemen met jouw kind, een situatie waardoor jij je ondertussen behoorlijk verdrietig, radeloos of moedeloos voelt. En een kamer opruimen kan wel een probleem voor je zijn, maar wat je hierin raakt is onderdeel van iets groters. Bijvoorbeeld dat je het gevoel hebt, dat je kind over het algemeen niet kan ordenen, dat je vaak honderd keer iets moet zeggen en het gewoon niet doet. Of dat je zoon of dochter het eigenlijk zelf niet voor elkaar krijgt. In mijn werk als Kindertolk® vertaal ik de letterlijke woorden van ouders. Als ik in een intakegesprek aan ouders vraag om woorden te geven aan de strijd met hun kind, dan noemen ze zichzelf nogal eens MACHTELOOS. Ik hoor dan bijvoorbeeld: “Het put me uit.” “Ik weet het echt niet meer.” “Mijn geduld is op.” “Ik heb last van een schuldgevoel.” “Ik krijg er geen contact mee.” Ook vraag ik woorden te geven aan hun zoon of dochter. Als je met jouw kind strijdt, als het gedrag jou zo raakt, wie is je kind dan? Hoe gedraagt hij of zij zich dan? De typering die dan nogal eens genoemd wordt, zowel bij kleine als bij grote kinderen is: Mijn zoon of dochter is BOOS, GEFRUSTREERD OF DWARS. Ik geef een voorbeeld van een paar zinnen uit een intakegesprek: “Mijn zoon is gefrustreerd en boos.” “Hij vindt momenteel geen aansluiting.” “Hij voelt zich niet begrepen.” “Reageert soms heel gevoelig en aanvallend.“ “Hij heeft last van nachtmerries.” De MACHTELOZE moeder strijdt met een BOOS en GEFRUSTREERD kind. Ik zoek het verhaal achter deze woorden door ze letterlijk te vertalen naar het proces IN de ouder. Moeder voert namelijk een strijd IN zichzelf: De moeder zelf voelt zich machteloos en strijdt tegen een boos, gefrustreerd gevoel, tegen een gevoel dat ook in haar zelf zit. De tekst die over haar zoon gaat, geef ik vertaald terug in de terugkoppelingsbijeenkomst. In dat gesprek gaat de tekst over de strijd die moeder in haarzelf voert. Dat gaat zo: “Diep van binnen ben ik gefrustreerd en boos. Ik vind momenteel geen aansluiting. Ik voel me niet begrepen. Ik kan soms heel gevoelig en aanvallend reageren. En onbewust leeft er nog een nachtmerrie in mij.” Of ik kan dezelfde woorden ook vertalen naar vroeger: “Diep van binnen was ik gefrustreerd en boos. Ik vond geen aansluiting. Ik voelde me niet begrepen. Ik reageerde daardoor soms heel gevoelig en aanvallend.” En ik vraag: wat is nog de nachtmerrie in deze ouder? Wat houdt haar nog wakker? Dan ben ik benieuwd welke vertaling de ouder het meest raakt. Die over nu, of die over vroeger. Ik weet inmiddels dat beide vertalingen kloppen. Maar welke komt het meest binnen? Welke herinneringen komen naar boven? Welke strijd voerde deze moeder als kind? Dan komt bijvoorbeeld het verhaal hoe machteloos zij zich zelf voelde ten opzichte van HAAR boze, gefrustreerde moeder. Haar moeder die zich ook niet gezien voelde. Of die graag had willen studeren, maar voor een groot gezin moest zorgen. Of die terugkerende figuurlijke nachtmerries heeft over een overleden kind, die dus een overleden broer van moeder is, waar niet meer over werd gesproken. Jouw tijdens het intakegesprek vertaalde letterlijke woorden over jouw kind, kan je dus ook verstaan als de vervangende woorden over jezelf en vaak zelfs ook nog over je vader of moeder. Dus de strijd met je kind, vertaal ik naar de strijd in jezelf en deze strijd kan je herleiden naar de strijd die jij ooit zelf hebt gevoerd. Je kind laat je zien, spiegelt aan jou, dat deze strijd opgelost mag worden. Als je dit als een kans ziet, is het een groot cadeau. Voor jouw kind, voor jou zelf, voor je hele gezin en zelfs voor je ouders. Van welk onderwerp zou jij voorbeelden willen horen? Laat het me weten! In een kennismakingsbijeenkomst neem ik de tijd om in te gaan over op jouw specifieke situatie. Op mijn site lees je de inhoud van deze bijeenkomst. Heb je nu het gevoel: Dus het ligt aan mij? Lees dan mijn vorige blog eens met deze titel.
door Marie-Rose Kuypers 10 mrt., 2022
De spiegelende band gaat over ont-wikkelen.
door info 07 mei, 2020
Wat wens je jouw kind? Tja, als het niet zo fijn loopt met jouw zoon of dochter, dan kan je iedere keer weer geraakt worden. Je kunt je verdrietig, boos, machteloos of zelfs wanhopig voelen. Je wilt het beste voor jouw zoon of dochter toch? En oh.. wat kan jouw kind je raken, je bent het kwetsbaarst als het om jouw eigen zoon of dochter gaat. Zij zijn een deel van jou en je hebt er ALLES voor over dat het beter gaat. Als Kindertolk® werk ik met de letterlijke tekst van ouders. Ik vertaal jouw woorden. Ik ben slechts een tussenstation zeg ik wel eens… Jij, als ouder, vertelt jouw verhaal en ik schrijf alle woorden letterlijk op. Door jouw woorden te vertalen geef ik jou de antwoorden terug, die over jouw zoon of dochter gaan. En dat vind ik nog steeds een prachtige manier van werken. De antwoorden komen uit jezelf. Hoe mooi is dat? Jouw zoon of dochter laat jou zien wat er onbewust in jou speelt en waarin jij je als ouder, mag verder ont-wikkelen. Om je eens te laten ervaren hoe dat werkt, kan je zelf eens kort vertalen! Schrijf eens op wat je jouw kind wenst: “Ik wens mijn zoon/dochter dat……” Bijvoorbeeld: “Ik wens Bart dat hij mag zijn wie hij is en dat hij goed is zoals hij is” Heb je jouw wens voor jouw kind opgeschreven? Nu gaan we de naam van jouw kind (of hij/zij) vervangen door IK/ MIJ/MEZELF. Als ik het voorbeeld vertaal, dan staat er: “Ik wens mezelf dat IK mag zijn wie IK ben en dat IK goed ben zoals IK ben.” Heb je jouw zin vertaald? Raakt de zin jou? Komt hij binnen? Of herinnert je de zin aan vroeger? Kan je je voorstellen dat een Kindertolk®, door woorden te vertalen, zo snel bij de kern van het probleem komt? Doe hetzelfde eens met de hulpvraag voor jouw zoon of dochter… “Hoe kan ik mijn zoon/dochter…..?” Bijvoorbeeld: “Hoe kan ik Lieke helpen dat ze niet meer zo snel boos wordt?” Heb je jouw hulpvraag voor jouw zoon of dochter opgeschreven? Nu doe je weer hetzelfde! Je vervangt de naam van jouw zoon of dochter door IK of MIJ/MEZELF Dus het vertaalde voorbeeld wordt: “Hoe kan ik mezelf helpen dat ik niet meer zo snel boos word?” Het kan zijn dat je gedrag hebt opgeschreven dat je graag anders zou zien: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ontlastingsproblemen van mijn zoon of dochter oplossen? “ Of misschien gaat het over hoofdpijn, problemen met zwemmen, niet naar school willen, tics enz. Dat zijn specifieke onderwerpen waar ik op doorvraag. Bij ontlastingsproblemen ga ik bijvoorbeeld op zoek naar: Wat mag zich figuurlijk ont-lasten in de ouder? Wat houdt de vader of moeder op, wat mag ont-last worden? Bij hoofdpijn problemen: Heeft de ouder een vol hoofd, waar piekert de ouder nog over waar hij of zij zich mee pijnigt? Bij tics ga ik op zoek, wat zich in de ouder repeteert en herhaalt… Bij problemen met naar school gaan: Waar heeft de ouder problemen met naar zijn of haar leerschool te gaan…Wat mag de ouder gaan leren? Interessant hè, om zo naar problemen te kijken? En echt… de Kindertolk®methodiek werkt zo snel door! Ik vraag in het begin van een Kindertolk®bijeenkomst aan ouder(s) een emotiecijfer te geven: Hoe erg ervaar je het probleem met jouw kind? 0= ik ben er dag en nacht mee bezig en 10= ik ervaar geen problemen meer. 95% van de ouders ervaren een 3 of een 4 bij binnenkomst en na 6 bijeenkomsten gaan ze met een 8 of 9 naar buiten. Geloof me, Daar doe ik het voor! Weet je, als je als ouder bewust bent wat het probleem is, dan kan je er wel op handelen. Maar problemen die terugkomen, blijven raken, zijn problemen waar jij je als ouder niet bewust van bent. En jouw zoon of dochter laat zien, dat jij je er bewust van mag worden. Want dan lossen de problemen zich weer op! Problemen die onbewust spelen en niet opgelost worden, zullen zich verergeren. Kinderen gaan je steeds meer een spiegel voorhouden, zodat je er wel iets mee MOET doen. Ik geloof dat kinderen het nodig hebben dat ze gezien worden in de kern die ze in wezen zijn! Dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat ze ons vertrouwen nodig hebben. Ben jij een ouder die graag van de problemen met jouw zoon of dochter af wil, weer rust wil hebben in jouw gezin, opluchting, overzicht en ont-spanning wil ervaren? Meld je dan HIER aan voor het Kennismakingspakket en ervaar wat de Kindertolk®methodiek voor je kan doen... en krijg ook alvast de eerste inzichten!
door info 11 nov., 2019
Mijn Kindertolk® praktijk bestaat ondertussen zes jaar. Eigenlijk had ik nooit gedacht dat ik een nieuwsbrief zou gaan sturen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat het werk van een Kindertolk® best wat uitleg vraagt. De meeste ouders en /of professionals kennen vaak wel het werk van een kindercoach. Zo worden deze twee mooie beroepen nog wel eens verward. Ook merkte ik dat ouders en/of professionals op tijd op de hoogte gehouden willen worden van de diverse workshops die gepland staan. Dus al met al.. leek me het een goed plan met een nieuwsbrief te starten! Een Kindertolk® vertaalt de letterlijke taal van een ouder. Ongeveer 9 jaar geleden kwam ik in de tekenbegeleiding met kinderen erachter, dat ik kindertekeningen kon uitschrijven. Met kinderen tekenen blijft een prachtig werk, waarbij de jongen of het meisje beelden neerzet, die veel kunnen vertellen. Via het uitschrijven van de tekeningen vertaal ik onbewuste thema’s die in het kind leven. Zo kan ik de antwoorden die vanuit het kind komen vertalen voor ouders. Zo waardevol, want we praten zoveel OVER kinderen. Mijn overtuiging is dat het antwoord uit het kind zelf komt! Toen de training tot Kindertolk® voorbij kwam, voelde ik me in eerste instantie heel erg aangetrokken tot het woord Kindertolk®. Ik voelde me eigenlijk al een beetje zo. De opleiding was totaal iets anders. Van het vertalen van beeldtaal getekend door kinderen, ging ik naar vertalen van de letterlijke taal van ouders. Het werd een wonderlijke ervaring. Het werken met de Kindertolk®methodiek raakt de kern van het probleem. Hierdoor lossen problemen tussen ouders en kinderen zich echt op! Ik kreeg een totaal andere kijk op problemen die ouders met hun kinderen ervaren. Er ging een nieuwe wereld voor mij open! Ik heb 28 jaar in het speciaal basisonderwijs gewerkt en heel wat vormen van hulpverlening voorbij zien komen. Maar door de Kindertolk® methodiek werd ik echt geraakt. In mijn praktijk help ik kinderen via tekenen. Maar ik ben het meest druk met ouders die geholpen worden via de Kindertolk® methodiek. Want… wist je dat:  Ik alleen met de ouder werk, die geraakt is door het probleem?  En dat het kind daarbij niet belast wordt, omdat het niet aanwezig is bij de bijeenkomsten?  En dat de leeftijd niet uit maakt?  De Kindertolk®methodiek is geschikt voor problemen met kinderen van 0 tot 21 jaar. Hoe kan dat nou? Een kind is niet aanwezig en gaat toch vooruit? Tja. dat vraagt wel wat uitleg. Als het niet goed gaat met jouw zoon of dochter, kan je dat enorm raken. Als ouder heb je ALLES maar dan ook ALLES er voor over dat het goed gaat met jouw kind! Dat het gelukkig is, groeit en gezond is. Een Kindertolk® draait deze gedachte ook om. Wat denk je dat jouw zoon of dochter voor JOU wil? Ja, je begrijpt het vast wel… een kind wil dit bewust en onbewust ook voor jou! In die relatie tussen ouder en kind houdt het kind de ouder een spiegel voor. Daar waar jij je bewust van bent als ouder, daar kan je wel op handelen. Maar problemen die steeds terugkomen, die zich niet oplossen, die raken, waar je moedeloos van wordt… daar weet je als vader of moeder soms niet meer wat te doen. Daar kan een Kindertolk® je enorm mee helpen. Want wat je raakt in jouw kind, is iets wat JOU ( diep van binnen raakt) of herinnert aan iets. Alleen ben je daarvan niet meer bewust. Jouw zoon of dochter laat dat onbewust zien: ‘papa of mama, in dit stuk ben je niet helemaal meer vrij of gelukkig, daar mag je iets mee gaan doen.’ Het kan ook zijn dat er iets is van vroeger wat je helemaal vergeten was, wat diep verstopt was en dat nu bewust mag worden. Een kind toont dit met heel zijn hebben en houden: gedrag, dromen, eten, slapen, lichamelijke klachten etc. Een voorbeeld van mezelf Toen mijn zoon drie jaar was, tobde hij met enorme ontlastingsproblemen. We hebben heel wat bezoekjes aan de therapie in de Radboud gebracht. Een Kindertolk® bestond toen nog niet en waarschijnlijk stond ik er toen ook nog niet voor open. Ik was in de tijd zelf een iemand die figuurlijk alles vasthield en ‘ontlaste’ mij niet van wat ik voelde. Mijn zoon toonde mij dat ik figuurlijk mocht gaan ‘ontlasten’. Toen ik mijn gevoelens van mij afschreef en vertelde waar ik mee zat, ging mijn zoon voor het eerst naar het toilet. Hij was toen ondertussen vijf jaar oud. Als ik me nu bedenk dat ik ouders in vijf bijeenkomsten help, dan gaat dat heel wat sneller! Dankbaar ben ik als een vader of moeder binnen aantal bijeenkomsten opluchting ervaart, omdat problemen zich oplossen. Je krijgt als ouder krijgt overzicht, omdat je snapt wat de kern van het probleem is. Je kunt heel lang in therapie gaan met jouw zoon of dochter met bijvoorbeeld ontlastingsproblemen, maar als je bewust wordt wat hij of zij jou toont, gaat het heel wat sneller. Hierdoor ont-wikkel jij als ouder en zo trek je elkaar als het ware op een hoger plan. Het is een cadeau van jouw kind wat je mag aanpakken! Daarnaast krijg je in een Kindertolk®traject veel nieuwe inzichten, zodat je veel meer ontspanning voelt in het opvoeden. Het werkt! In mijn praktijk geeft 90% van de ouders die het Kindertolktraject volgen een mooie vooruitgang aan: Van een 3 (ik ervaar veel problemen met mijn zoon of dochter) naar een 8 (de problemen doen zich nauwelijks nog voor). En natuurlijk is dat bij de ene ouder van een 0 naar een 7 of van een 2 naar een 9. Het maakt allemaal niet uit, wat telt is dat het daadwerkelijk helpt! Kennismaken met mij en de methodiek? Word jij geraakt door het gedrag en/of lichamelijke klachten van jouw zoon of dochter? En zou jij willen weten of de Kindertolk®methodiek bij jou past? Meld je dan aan voor het Kennismakingspakket, dan krijg je alvast de eerste inzichten. Zie voor meer informatie: www.marie-rose.nl
door info 25 okt., 2019
Klik op onderstaande link als je voortaan mijn nieuwsbrief wilt ontvangen! https://laposta.nl/f/ssm8opn8ma0u
Share by: