"Mama, ik wou dat je dood was!

Wat als je kind je dood wenst?

"Mama, ik wou dat je dood was!"

Als jouw kind dit tegen je zegt, dan kan dat wel even schrikken zijn.
Zo’n uitspraak komt binnen en kan je raken.

Maar wat je ook kan horen is:
“Mama, ik wou dat IK dood was. Of: “Ik wou dat ik niet bestond.”

Zo’n uitspraak raakt je in je hart.
Het is heel verdrietig als jouw zoon of dochter zich niet gelukkig lijkt te voelen.
Toch hoor ik deze zinnen regelmatig in mijn praktijk.

Vanzelfsprekend is het goed om door te vragen en het gesprek aan te gaan met jouw zoon of dochter. Zo kan je achterhalen waarom hij of zij zich zo voelt. En misschien zijn er ook gesprekjes nodig met de leerkracht. Of met de trainer van de turn- of voetbalclub om een zo’n goed mogelijk beeld te krijgen wat er zich in het hoofd van jouw kind afspeelt. Misschien is jouw zoon of dochter heel goed in staat om het te verwoorden. En kan je samen en/of met de leerkracht er actie op ondernemen.

Als praktische tips niet helpen
Toch zijn de ouders die in mijn praktijk komen, dit stadium meestal allang voorbij.
Want als de praktische tips niet hebben geholpen, dan wil je verder kijken.
Je wil dat je kind zich snel weer gelukkig voelt!
Als ik aan ouders vraag wat zij voor hun zoon of dochter wensen, dan zeggen ze vaak:
“Dat mijn kind zichzelf kan zijn, zich veilig voelt, gelukkig is.”
Maar bijvoorbeeld ook:
“Dat hij goed is zoals hij is en dat hij op zichzelf mag vertrouwen.”

Soms lijkt een probleem ontzettend groot en lijkt er nauwelijks nog een uitkomst.
Ouders vertellen mij in het eerste kennismakingsgesprek dat ze zich met regelmaat verdrietig, gefrustreerd, machteloos of radeloos voelen. Omdat ze vaak niet meer weten wat ze met de problemen met hun zoon of dochter aan moeten. Nogal eens zijn ze bij een psycholoog geweest en heeft het niet voldoende geholpen.

Waarover zijn ouders dan machteloos? Ik geef in deze nieuwsbrief een paar voorbeelden die ouders noemen over hun zoon of dochter in de leeftijd 6 t/m 12 jaar:
“Dat hij niet gelukkig is, dat hij veel verdriet en boosheid heeft. Dat ik daar als ouder niet de juiste dingen in doe.”
“Mijn grootste angst is dat hij niet wil leven, of dat hij wil dat hij niet bestond.”
“Er leeft veel in haar wat haar belemmert zichzelf te laten zien.”
“Hij wordt heel boos en agressief en loopt vast in dingen waar wij niet de hand op kunnen leggen.”
“Ze is druk en absoluut niet stuurbaar. Ze doet het alleen bij ons. Op school loopt het goed.”
“Iedere dag opnieuw die strijd. Ze wil ook niet geholpen worden. Er gaan veel uren verloren aan strijd.”
“Hij zit drie keer per dag onder de tafel op school, omdat hij zijn emoties niet onder controle heeft.”

Wat nodig is om te doen
Een kind is vooral zichzelf. Met zijn eigen unieke talenten en karaktereigenschappen. Maar wat je raakt in jouw kind, raakt een thema aan in jouzelf.
Als je mijn nieuwsbrieven al wat langer volgt, dat weet je ondertussen wat er nodig is om te doen.
Namelijk: bekijk het eens van een hele andere kant. Kinderen wijzen je namelijk de weg.
De strijd met jouw zoon of dochter, is een weerspiegeling van de strijd in jezelf en die kan jij zelf oplossen. Door aan te kijken wat jouw zoon of dochter jou laat zien. Zijn of haar moeilijke gedrag wil jou iets vertellen. Niet dat jij het niet goed doet, maar vaak is er iets wat jou zelf in de weg zit. Iets met jezelf, of iets van vroeger, of met je werk, met je partner of in je familie. Diep van binnen voel je vaak ook wel dat er iets niet lekker loopt in jezelf.
Voor jou als ouder kan dit ingewikkeld zijn en laten we eerlijk zijn: dat is ook moeilijk. Als ouder heb je vaak geen afstand tot het probleem. Als het om je eigen kind gaat, zit je er snel in verstrikt.

Wat de kern van het probleem WEL is, hebben we samen snel gevonden. Ik vertaal nl. de letterlijke woorden van jou over jouw zoon of dochter, naar het proces IN jou. Als ik die woorden vertaal, dan staat er wat de strijd in jou is.
En door de vertaalde woorden terug te geven, hoor ik wat het verhaal van jou erachter is.
In mijn oude werk in het speciaal basisonderwijs, heb ik deelgenomen aan menig multidisciplinair overleg, maar ik ervaar nu al 8 jaar in opgelost mijn praktijk dat problemen met kinderen op deze manier, sneller en effectiever kunnen worden.

Wat mag opnieuw geboren worden?
Als ik vraag aan de moeder of vader van het kind: “Diep van binnen wens ik dat ik mezelf veiliger voel en gelukkig ben…. raakt deze zin jou?”
En weet je, als je jouw eigen woorden vertaald terug hoort, dan raakt het eigenlijk altijd. Het raakt aan het verdriet of de problemen die er nog in jou zitten. In wat je nog te verwerken hebt en/of waar je eigenlijk niet het leven leeft zoals je het zou willen. Of waar je een hekel hebt aan een deel van jezelf. Je soms doods voelt. In een enkel geval zelfs zegt… nou voor mij hoeft het zo niet meer.
Er is dus een deel in de ouder… wat figuurlijk ‘dood’ mag gaan. Welke gezonde veranderingen mag de ouder in zijn of haar leven doorvoeren in zichzelf? Wat mag over-gaan naar een volgende toestand? De liefdevolle ouder mag opnieuw geboren worden, in iemand die weer gelooft in zichzelf en vanuit vertrouwen handelt.

Samenvatting
Dus… “Mama, ik wou dat je dood was”… kan een spiegeling zijn voor een deel in jou, waar jezelf genoeg van hebt.
En ook een kind wat zichzelf dood wenst, kan deze wens spiegelen voor de ouder. Waar mag de ouder weer gaan leven?

In bovenstaande cirkel lees je voorbeelden van zinnen van ouders over hun basisschoolkind met de vertaalde zin voor de ouder ernaast. Het is slechts een voorbeeld van gemixte casussen. Hiermee wil ik je een beeld geven hoe vertalen werkt. In werkelijkheid is ieder verhaal anders en kunnen zinnen in de context van het hele verhaal op meerdere manieren worden vertaald.

Wil je meerdere vertaalcirkels bekijken? Lees dan hier over de baby, de peuter, en de puber.

Wil je meer weten?
Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek gaan we in op het probleem van jouw zoon of dochter (van 0 t/m 21 jaar). Bij dit en alle eventuele volgende gesprekken is jouw/jullie kind zelf niet aanwezig.
We gaan samen de 7 omkeervragen doen, zodat je begrijpt hoe de spiegelende band tussen ouders werkt. We maken samen het gezinskruis, zo krijg je inzicht in hoe de spiegeling in jouw gezin werkt.
En je krijgt de eerste inzichten mee. Als het probleem niet zo groot is, heb je soms aan dit gesprek al genoeg. Speelt er meer, dan krijg je een advies: of om een volgende bijeenkomst in te plannen of te kiezen voor een traject (‘Het cadeau van mijn kind’) van 6 bijeenkomsten. Maar voel je vooral vrij om te kiezen wat goed voor jou voelt.

Hartelijke groeten,
Marie-Rose

door Marie-Rose 25 apr., 2024
Een andere kijk op kinderen die niet naar school willen.
door Marie-Rose Kuypers 06 sep., 2023
Op zoek naar vrije keuzes
door Marie-Rose 04 apr., 2023
Pfff... ik kan niet meer!
door info 07 nov., 2022
Over de peuterfase in de ouder.
door Marie-Rose 11 mei, 2022
Hé… hier lees je misschien iets nieuws! Dus als je strijd hebt met je zoon of dochter over: “Ruim je kamer eens op”, en : “Nee, je mag geen snoep voor het eten”, gaat dat over jezelf? Welnee… kinderen proberen dingen uit en dat is heel normaal. Hoe vaak probeerden we vroeger de afwas te ontlopen? En iets aan je vader te vragen, terwijl je moeder het net verboden had? Hoe vaak probeerde je niet aan je bedtijd te ontkomen? Heel gezond gedrag, zou ik zeggen. De strijd waar het hier over gaat, gaat een laagje dieper. Die gaat over de problemen met jouw kind, een situatie waardoor jij je ondertussen behoorlijk verdrietig, radeloos of moedeloos voelt. En een kamer opruimen kan wel een probleem voor je zijn, maar wat je hierin raakt is onderdeel van iets groters. Bijvoorbeeld dat je het gevoel hebt, dat je kind over het algemeen niet kan ordenen, dat je vaak honderd keer iets moet zeggen en het gewoon niet doet. Of dat je zoon of dochter het eigenlijk zelf niet voor elkaar krijgt. In mijn werk als Kindertolk® vertaal ik de letterlijke woorden van ouders. Als ik in een intakegesprek aan ouders vraag om woorden te geven aan de strijd met hun kind, dan noemen ze zichzelf nogal eens MACHTELOOS. Ik hoor dan bijvoorbeeld: “Het put me uit.” “Ik weet het echt niet meer.” “Mijn geduld is op.” “Ik heb last van een schuldgevoel.” “Ik krijg er geen contact mee.” Ook vraag ik woorden te geven aan hun zoon of dochter. Als je met jouw kind strijdt, als het gedrag jou zo raakt, wie is je kind dan? Hoe gedraagt hij of zij zich dan? De typering die dan nogal eens genoemd wordt, zowel bij kleine als bij grote kinderen is: Mijn zoon of dochter is BOOS, GEFRUSTREERD OF DWARS. Ik geef een voorbeeld van een paar zinnen uit een intakegesprek: “Mijn zoon is gefrustreerd en boos.” “Hij vindt momenteel geen aansluiting.” “Hij voelt zich niet begrepen.” “Reageert soms heel gevoelig en aanvallend.“ “Hij heeft last van nachtmerries.” De MACHTELOZE moeder strijdt met een BOOS en GEFRUSTREERD kind. Ik zoek het verhaal achter deze woorden door ze letterlijk te vertalen naar het proces IN de ouder. Moeder voert namelijk een strijd IN zichzelf: De moeder zelf voelt zich machteloos en strijdt tegen een boos, gefrustreerd gevoel, tegen een gevoel dat ook in haar zelf zit. De tekst die over haar zoon gaat, geef ik vertaald terug in de terugkoppelingsbijeenkomst. In dat gesprek gaat de tekst over de strijd die moeder in haarzelf voert. Dat gaat zo: “Diep van binnen ben ik gefrustreerd en boos. Ik vind momenteel geen aansluiting. Ik voel me niet begrepen. Ik kan soms heel gevoelig en aanvallend reageren. En onbewust leeft er nog een nachtmerrie in mij.” Of ik kan dezelfde woorden ook vertalen naar vroeger: “Diep van binnen was ik gefrustreerd en boos. Ik vond geen aansluiting. Ik voelde me niet begrepen. Ik reageerde daardoor soms heel gevoelig en aanvallend.” En ik vraag: wat is nog de nachtmerrie in deze ouder? Wat houdt haar nog wakker? Dan ben ik benieuwd welke vertaling de ouder het meest raakt. Die over nu, of die over vroeger. Ik weet inmiddels dat beide vertalingen kloppen. Maar welke komt het meest binnen? Welke herinneringen komen naar boven? Welke strijd voerde deze moeder als kind? Dan komt bijvoorbeeld het verhaal hoe machteloos zij zich zelf voelde ten opzichte van HAAR boze, gefrustreerde moeder. Haar moeder die zich ook niet gezien voelde. Of die graag had willen studeren, maar voor een groot gezin moest zorgen. Of die terugkerende figuurlijke nachtmerries heeft over een overleden kind, die dus een overleden broer van moeder is, waar niet meer over werd gesproken. Jouw tijdens het intakegesprek vertaalde letterlijke woorden over jouw kind, kan je dus ook verstaan als de vervangende woorden over jezelf en vaak zelfs ook nog over je vader of moeder. Dus de strijd met je kind, vertaal ik naar de strijd in jezelf en deze strijd kan je herleiden naar de strijd die jij ooit zelf hebt gevoerd. Je kind laat je zien, spiegelt aan jou, dat deze strijd opgelost mag worden. Als je dit als een kans ziet, is het een groot cadeau. Voor jouw kind, voor jou zelf, voor je hele gezin en zelfs voor je ouders. Van welk onderwerp zou jij voorbeelden willen horen? Laat het me weten! In een kennismakingsbijeenkomst neem ik de tijd om in te gaan over op jouw specifieke situatie. Op mijn site lees je de inhoud van deze bijeenkomst. Heb je nu het gevoel: Dus het ligt aan mij? Lees dan mijn vorige blog eens met deze titel.
door Marie-Rose Kuypers 10 mrt., 2022
De spiegelende band gaat over ont-wikkelen.
door info 07 mei, 2020
Wat wens je jouw kind? Tja, als het niet zo fijn loopt met jouw zoon of dochter, dan kan je iedere keer weer geraakt worden. Je kunt je verdrietig, boos, machteloos of zelfs wanhopig voelen. Je wilt het beste voor jouw zoon of dochter toch? En oh.. wat kan jouw kind je raken, je bent het kwetsbaarst als het om jouw eigen zoon of dochter gaat. Zij zijn een deel van jou en je hebt er ALLES voor over dat het beter gaat. Als Kindertolk® werk ik met de letterlijke tekst van ouders. Ik vertaal jouw woorden. Ik ben slechts een tussenstation zeg ik wel eens… Jij, als ouder, vertelt jouw verhaal en ik schrijf alle woorden letterlijk op. Door jouw woorden te vertalen geef ik jou de antwoorden terug, die over jouw zoon of dochter gaan. En dat vind ik nog steeds een prachtige manier van werken. De antwoorden komen uit jezelf. Hoe mooi is dat? Jouw zoon of dochter laat jou zien wat er onbewust in jou speelt en waarin jij je als ouder, mag verder ont-wikkelen. Om je eens te laten ervaren hoe dat werkt, kan je zelf eens kort vertalen! Schrijf eens op wat je jouw kind wenst: “Ik wens mijn zoon/dochter dat……” Bijvoorbeeld: “Ik wens Bart dat hij mag zijn wie hij is en dat hij goed is zoals hij is” Heb je jouw wens voor jouw kind opgeschreven? Nu gaan we de naam van jouw kind (of hij/zij) vervangen door IK/ MIJ/MEZELF. Als ik het voorbeeld vertaal, dan staat er: “Ik wens mezelf dat IK mag zijn wie IK ben en dat IK goed ben zoals IK ben.” Heb je jouw zin vertaald? Raakt de zin jou? Komt hij binnen? Of herinnert je de zin aan vroeger? Kan je je voorstellen dat een Kindertolk®, door woorden te vertalen, zo snel bij de kern van het probleem komt? Doe hetzelfde eens met de hulpvraag voor jouw zoon of dochter… “Hoe kan ik mijn zoon/dochter…..?” Bijvoorbeeld: “Hoe kan ik Lieke helpen dat ze niet meer zo snel boos wordt?” Heb je jouw hulpvraag voor jouw zoon of dochter opgeschreven? Nu doe je weer hetzelfde! Je vervangt de naam van jouw zoon of dochter door IK of MIJ/MEZELF Dus het vertaalde voorbeeld wordt: “Hoe kan ik mezelf helpen dat ik niet meer zo snel boos word?” Het kan zijn dat je gedrag hebt opgeschreven dat je graag anders zou zien: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ontlastingsproblemen van mijn zoon of dochter oplossen? “ Of misschien gaat het over hoofdpijn, problemen met zwemmen, niet naar school willen, tics enz. Dat zijn specifieke onderwerpen waar ik op doorvraag. Bij ontlastingsproblemen ga ik bijvoorbeeld op zoek naar: Wat mag zich figuurlijk ont-lasten in de ouder? Wat houdt de vader of moeder op, wat mag ont-last worden? Bij hoofdpijn problemen: Heeft de ouder een vol hoofd, waar piekert de ouder nog over waar hij of zij zich mee pijnigt? Bij tics ga ik op zoek, wat zich in de ouder repeteert en herhaalt… Bij problemen met naar school gaan: Waar heeft de ouder problemen met naar zijn of haar leerschool te gaan…Wat mag de ouder gaan leren? Interessant hè, om zo naar problemen te kijken? En echt… de Kindertolk®methodiek werkt zo snel door! Ik vraag in het begin van een Kindertolk®bijeenkomst aan ouder(s) een emotiecijfer te geven: Hoe erg ervaar je het probleem met jouw kind? 0= ik ben er dag en nacht mee bezig en 10= ik ervaar geen problemen meer. 95% van de ouders ervaren een 3 of een 4 bij binnenkomst en na 6 bijeenkomsten gaan ze met een 8 of 9 naar buiten. Geloof me, Daar doe ik het voor! Weet je, als je als ouder bewust bent wat het probleem is, dan kan je er wel op handelen. Maar problemen die terugkomen, blijven raken, zijn problemen waar jij je als ouder niet bewust van bent. En jouw zoon of dochter laat zien, dat jij je er bewust van mag worden. Want dan lossen de problemen zich weer op! Problemen die onbewust spelen en niet opgelost worden, zullen zich verergeren. Kinderen gaan je steeds meer een spiegel voorhouden, zodat je er wel iets mee MOET doen. Ik geloof dat kinderen het nodig hebben dat ze gezien worden in de kern die ze in wezen zijn! Dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat ze ons vertrouwen nodig hebben. Ben jij een ouder die graag van de problemen met jouw zoon of dochter af wil, weer rust wil hebben in jouw gezin, opluchting, overzicht en ont-spanning wil ervaren? Meld je dan HIER aan voor het Kennismakingspakket en ervaar wat de Kindertolk®methodiek voor je kan doen... en krijg ook alvast de eerste inzichten!
door info 11 nov., 2019
Mijn Kindertolk® praktijk bestaat ondertussen zes jaar. Eigenlijk had ik nooit gedacht dat ik een nieuwsbrief zou gaan sturen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat het werk van een Kindertolk® best wat uitleg vraagt. De meeste ouders en /of professionals kennen vaak wel het werk van een kindercoach. Zo worden deze twee mooie beroepen nog wel eens verward. Ook merkte ik dat ouders en/of professionals op tijd op de hoogte gehouden willen worden van de diverse workshops die gepland staan. Dus al met al.. leek me het een goed plan met een nieuwsbrief te starten! Een Kindertolk® vertaalt de letterlijke taal van een ouder. Ongeveer 9 jaar geleden kwam ik in de tekenbegeleiding met kinderen erachter, dat ik kindertekeningen kon uitschrijven. Met kinderen tekenen blijft een prachtig werk, waarbij de jongen of het meisje beelden neerzet, die veel kunnen vertellen. Via het uitschrijven van de tekeningen vertaal ik onbewuste thema’s die in het kind leven. Zo kan ik de antwoorden die vanuit het kind komen vertalen voor ouders. Zo waardevol, want we praten zoveel OVER kinderen. Mijn overtuiging is dat het antwoord uit het kind zelf komt! Toen de training tot Kindertolk® voorbij kwam, voelde ik me in eerste instantie heel erg aangetrokken tot het woord Kindertolk®. Ik voelde me eigenlijk al een beetje zo. De opleiding was totaal iets anders. Van het vertalen van beeldtaal getekend door kinderen, ging ik naar vertalen van de letterlijke taal van ouders. Het werd een wonderlijke ervaring. Het werken met de Kindertolk®methodiek raakt de kern van het probleem. Hierdoor lossen problemen tussen ouders en kinderen zich echt op! Ik kreeg een totaal andere kijk op problemen die ouders met hun kinderen ervaren. Er ging een nieuwe wereld voor mij open! Ik heb 28 jaar in het speciaal basisonderwijs gewerkt en heel wat vormen van hulpverlening voorbij zien komen. Maar door de Kindertolk® methodiek werd ik echt geraakt. In mijn praktijk help ik kinderen via tekenen. Maar ik ben het meest druk met ouders die geholpen worden via de Kindertolk® methodiek. Want… wist je dat:  Ik alleen met de ouder werk, die geraakt is door het probleem?  En dat het kind daarbij niet belast wordt, omdat het niet aanwezig is bij de bijeenkomsten?  En dat de leeftijd niet uit maakt?  De Kindertolk®methodiek is geschikt voor problemen met kinderen van 0 tot 21 jaar. Hoe kan dat nou? Een kind is niet aanwezig en gaat toch vooruit? Tja. dat vraagt wel wat uitleg. Als het niet goed gaat met jouw zoon of dochter, kan je dat enorm raken. Als ouder heb je ALLES maar dan ook ALLES er voor over dat het goed gaat met jouw kind! Dat het gelukkig is, groeit en gezond is. Een Kindertolk® draait deze gedachte ook om. Wat denk je dat jouw zoon of dochter voor JOU wil? Ja, je begrijpt het vast wel… een kind wil dit bewust en onbewust ook voor jou! In die relatie tussen ouder en kind houdt het kind de ouder een spiegel voor. Daar waar jij je bewust van bent als ouder, daar kan je wel op handelen. Maar problemen die steeds terugkomen, die zich niet oplossen, die raken, waar je moedeloos van wordt… daar weet je als vader of moeder soms niet meer wat te doen. Daar kan een Kindertolk® je enorm mee helpen. Want wat je raakt in jouw kind, is iets wat JOU ( diep van binnen raakt) of herinnert aan iets. Alleen ben je daarvan niet meer bewust. Jouw zoon of dochter laat dat onbewust zien: ‘papa of mama, in dit stuk ben je niet helemaal meer vrij of gelukkig, daar mag je iets mee gaan doen.’ Het kan ook zijn dat er iets is van vroeger wat je helemaal vergeten was, wat diep verstopt was en dat nu bewust mag worden. Een kind toont dit met heel zijn hebben en houden: gedrag, dromen, eten, slapen, lichamelijke klachten etc. Een voorbeeld van mezelf Toen mijn zoon drie jaar was, tobde hij met enorme ontlastingsproblemen. We hebben heel wat bezoekjes aan de therapie in de Radboud gebracht. Een Kindertolk® bestond toen nog niet en waarschijnlijk stond ik er toen ook nog niet voor open. Ik was in de tijd zelf een iemand die figuurlijk alles vasthield en ‘ontlaste’ mij niet van wat ik voelde. Mijn zoon toonde mij dat ik figuurlijk mocht gaan ‘ontlasten’. Toen ik mijn gevoelens van mij afschreef en vertelde waar ik mee zat, ging mijn zoon voor het eerst naar het toilet. Hij was toen ondertussen vijf jaar oud. Als ik me nu bedenk dat ik ouders in vijf bijeenkomsten help, dan gaat dat heel wat sneller! Dankbaar ben ik als een vader of moeder binnen aantal bijeenkomsten opluchting ervaart, omdat problemen zich oplossen. Je krijgt als ouder krijgt overzicht, omdat je snapt wat de kern van het probleem is. Je kunt heel lang in therapie gaan met jouw zoon of dochter met bijvoorbeeld ontlastingsproblemen, maar als je bewust wordt wat hij of zij jou toont, gaat het heel wat sneller. Hierdoor ont-wikkel jij als ouder en zo trek je elkaar als het ware op een hoger plan. Het is een cadeau van jouw kind wat je mag aanpakken! Daarnaast krijg je in een Kindertolk®traject veel nieuwe inzichten, zodat je veel meer ontspanning voelt in het opvoeden. Het werkt! In mijn praktijk geeft 90% van de ouders die het Kindertolktraject volgen een mooie vooruitgang aan: Van een 3 (ik ervaar veel problemen met mijn zoon of dochter) naar een 8 (de problemen doen zich nauwelijks nog voor). En natuurlijk is dat bij de ene ouder van een 0 naar een 7 of van een 2 naar een 9. Het maakt allemaal niet uit, wat telt is dat het daadwerkelijk helpt! Kennismaken met mij en de methodiek? Word jij geraakt door het gedrag en/of lichamelijke klachten van jouw zoon of dochter? En zou jij willen weten of de Kindertolk®methodiek bij jou past? Meld je dan aan voor het Kennismakingspakket, dan krijg je alvast de eerste inzichten. Zie voor meer informatie: www.marie-rose.nl
door info 25 okt., 2019
Klik op onderstaande link als je voortaan mijn nieuwsbrief wilt ontvangen! https://laposta.nl/f/ssm8opn8ma0u
Share by: